Kennisportal
Kennisportal is een kennisplatform met een focus op de brede doelgroep Business en IT.

De digitale overheid in de praktijk

14 gouden tips uit de praktijk over digitaliseren

Steeds meer gemeentes en lokale overheden willen af van de  enorme hoeveelheden papier en prefereren een werkvloer met zo min mogelijk papier. Digitalisatie speelt in zulke transformatietrajecten een hoofdrol. Iedereen wil digitaliseren, maar waar moet je op letten bij een digitalisatietraject? Al veel organisaties sloegen de weg in om te transformeren naar een digitale overheid. In deze whitepaper delen ervaringsdeskundigen 14 belangrijke lessen uit de praktijk. We onthullen er hier alvast 3 van:

  1. Digitaliseren is géén doel op zich
  2. Begin klein
  3. Begin daar waar het het hardst nodig is

1. Digitaliseren is géén doel op zich

Teveel partijen die processen willen digitaliseren beginnen lukraak. Maar let wel: digitaliseren mag nooit het doel zijn. Het uitgangspunt moet altijd zijn dat de de klant, dus in uw geval de burger, erop vooruit gaat. Stel dus van tevoren een helder doel, bijvoorbeeld “proces X moet Y maal sneller uitgevoerd kunnen worden”.

2. Begin klein

Veel digitaliseringsprojecten falen omdat men te veel te veel in één keer wil aanpakken. Gevolg: de doelstellingen zijn niet duidelijk en er wordt van alles tegelijk geprobeerd. Uiteindelijk strandt het project. Voorkom dit en pak het agile aan; een beproefde methode een software development die ervoor zorgt dat dingen afkomen, doordat alles in hele kleine stapjes gebeurt. Het team houdt overzicht en de voortgang inzichtelijk. Baby steps forward!

3. Begin daar waar het het hardst nodig is

Met de bovengenoemde valkuil hangt ook samen dat prioriteiten stellen vaak niet goed gebeurt. Begin met de dingen te digitaliseren die écht nodig zijn. Vergeet ook de capaciteit van de betrokkenen niet: hoeveel kan er tegelijk worden verwerkt? Onderschat ook niet dat er tijd nodig is voor gebruikersacceptatie. Te veel grote veranderingen en nieuwe dingen tegelijk levert weerstand op. “Ik tuig dit soort systemen liever niet in een keer helemaal op, dan vraag je te veel van je gebruikers. Ik zet liever kleine stapjes: als je alleen de hulpmiddelen biedt waaraan behoefte is, dan werkt dat de acceptatie in de hand.” Aldus Geert Ridderbos, gemeente Veere

Benieuwd naar de overige tips? Download dan deze gratis whitepaper waarin de highlights van alle BCT praktijkcases zijn gebundeld.