Kennisportal
Kennisportal is een kennisplatform met een focus op de brede doelgroep Business en IT.

Digitaal factureren: zorg dat je deze fouten niet maakt

10 veelgemaakte vergissingen uit de praktijk

Kort gezegd wil eigenlijk elke organisatie hetzelfde als het aankomt op digitaal factureren. Ten eerste wil iedereen er zo min mogelijk tijd aan besteden. De tweede wens is zo min mogelijk fouten maken en ten derde wil iedereen kosten besparen. Vaak hangt dat laatste punt nauw samen met de eerste twee.

Veel organisaties gingen je voor met digitaal factureren

Ondanks deze heldere doelstellingen gaat het in de praktijk toch vaak mis. En dan meestal op dezelfde punten… Zonde, maar daar kunnen we van leren! Deze whitepaper zet 10 veelgemaakte vergissingen met betrekking tot digitaal factureren op een rij. We geven je hier alvast een voorproefje. Doe er je voordeel mee!

Veelgemaakte fout #1: Verborgen kosten over het hoofd zien

Als facturen (deels) handmatig worden verwerkt, zijn de kosten die hiermee samenhangen niet inzichtelijk. Vaak zijn er in een organisatie veel onnodige (semi)handmatige werkzaamheden, in processen die, gedeeltelijk of volledig, digitaal zijn. Denk bijvoorbeeld aan een pdf-factuur die eerst wordt uitgeprint voordat deze wordt verwerkt. Eigenlijk is dat een onnodige handeling, die tijd en geld kost, met een ‘digital born’ e-factuur. Stiekem kunnen al deze kosten van onnodig handwerk bij elkaar opgeteld behoorlijk in de papieren lopen. Ai..

Veelgemaakte fout #2: Niet op de hoogte zijn van innovatie in capture-technologie

Organisaties die veel facturen te verwerken krijgen, werken vaak met capture technologie. In te veel gevallen wordt die software alleen maar ingezet om facturen te scannen. Dit is een gemiste kans, want tegenwoordig kan een dergelijk systeem behalve scannen ook veel informatie ‘capturen’ en op basis daarvan de facturen classificeren. Laat je fysieke en e-facturen dus lekker automatisch verwerken, dat hoeft al lang niet meer (helemaal) met de hand. 

Veelgemaakte fout #3: Ontbreken van een centraal DMS

Een facturatieproces is altijd een zogenoemd document intensief proces. Toch ontbreekt in veel organisaties één centraal DMS in het facturatieproces. Hiermee wordt alle relevante informatie, vanuit meerdere systemen, 24/7 beschikbaar. Daarnaast is alles compliant aan (pricavy) wetgeving en duurzaam en veilig gewaarborgd. Maar de mogelijkheid om processen te koppelen zal wellicht de grootste tijdwinst opleveren. Denk bijvoorbeeld aan facturatie-accordering die hiermee gemakkelijk kan worden ingericht.

Ben je benieuwd naar de andere 7 ‘common mistakes’ die veel organisaties maken als zij overstappen op de e-factuur? Zorg dat jouw organisatie er niet intrapt met deze whitepaper.